– Д-Р Велчев , защо сдружението реши да направи проверка именно на овчето сирене, което се продава у нас?
– Направихме проверка за множеството сигнали, които получаваме през нашата платформа zdkh.bg и през нашата фейсбук страница. Много от потребителите вече мислят, че не е достатъчно един продукт да е скъп В България вече много хора се грижат за безопасността на продуктите, но никой не се грижи за тяхното качество. Затова проверихме един от най-скъпите млечни продукти, а именно овчето сирене.
– Казвате много сигнали – от какво се оплакват хората?
– Тях ги използва фактът, че продуктите не са като преди, които помнят от едно време. Говоря за по-възрастните потребители, които не страдат и с които се договаряме. Притеснява ги това, че тези усещания не могат да се променят и те успяват още с вкусването на един продукт да разпознаят, че нещо не му е наред или е смесено в рецептурата, или не е както е посоченото на етикета. Което е най-голямото ни притеснение, защото нашите наблюдения са, че при едни ядки например пише, че може да съдържа и друго съдържание, което или случайно е попаднало там, или при опаковането. Докато при овчето сирене не е направило впечатление да е упоменато такова нещо.


ДАДОХМЕ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ ПЕТТЕ НАЙ-СКЪПИ МАРКИ овче сирене от това, което е на витрините на хранителните вериги в България. Избрахме най-скъпите продукти с надежда, че те са и най-качествени, но съвсем не се оказват така.
– Какво всъщност показва резултатите – какво съдържа овчето сирене?
– Само едно от пет тествани сирена е със съдържание на съответното посочено овче мляко. Останалите сирена имат примеси от козе или краве мляко, които са в пъти по-евтини от овчето. За щастие, други немлечни съставки не бяха открити при теста в държавната лаборатория. Знаете, че Българската агенция за безопасност на храните дава възможност продуктите да бъдат тествани във вашата лаборатория. Резултатите са сигнал, че все още българските производители гледат да направят компромиси, а те водят до следващи компромиси и от това страдат българският потребител. Но най-голямото наказание е това, че българският потребител на втори път не купува продукт, от който не е доволен. Съответно, когато няма търсене, спира да има и неговото предлагане.
– Нали знаете, че ще ви обвинят, че така атакувате българското производство?
– Точното сдружение за достъпна и качествена храна не може да бъде преустановено в това нещо, тъй като от две години правим кампания и представяме българските производители, и то в най-добрата светлина. Защото нашата кауза е да бъдем медиатор, а не хора, които внушават, че българското не е качествено. За целта има три кампании – едната беше „Говори потребителят“, в която потребителите споделяха своите притеснения. Другата беше „Говори производителят“, където представи десетки български производители на най-търсените български продукти. И последната кампания, за която първо на вас казвам, с уважение към по-възрастната аудитория, е „Искам да знам какво съм“, с която ще се опитаме да информираме българските потребители не само да четат етикета, но и да знаят как да разпознават качествен от некачествен продукт.
– Това означава ли, че предстоят проверки и на други продукти след овчето сирене?
– Да, разбира се. Нашите проверки продължават – имахме такива за хляб, за млечни продукти, като предните пъти тестахме масовите млека, които се продават, кисели млека тествахме. Сега в навечерието на летния сезон е ред да изследваме и българската бира доколко е бира.
– Какво показва проверката ви на хляба, тъй като той е основен продукт на трапезата на възрастните хора?
– Там подходът беше, че се обръщахме не към институциите, а към самите производители. Тревожното е, че те изтеглиха голяма част от партида хляб, в която имахте примеси, които създаваха впечатление, че съдържат вредни субстанции в себе си. А и се оказа, че
НЯКЪДЕ БЪРКАТ В ТЕХНОЛОГИЯТА НА ПРОИЗВОДСТВОТО така че вие ​​да си купите типове хляб, а той да изглежда на бял хляб, но технологично докаран да бъде кафеникав. Не можем да го наречем оцветяване, а проблем с технологията. Например, ако във завода се произвеждат 100 тона бял хляб, а след това на тази машина се прави типичният хляб, то в дадената партида може да се попаднат субстанции от предната – това вместо типично брашно – бяло. Имаме снимки на сигналите, на които се вижда как даденият хляб по средата е бял, а навън е кафяв. Това би смутило всеки, който си го купува. Той е безопасен, но не знам, че достатъчното му количество не би рефлектирало върху хора, които имат диабет и за които е особено важно, когато купувате ръжено-пшеничен или тип хляб, който със сигурност е такъв.
– Установите ли нарушения при киселото мляко?
– Ние винаги казваме едно нещо – не може да очаквате да закупите кисело мляко, което е в пъти по-евтино от основните, които се продават, и там да има това качество. От 10 тествани млека само в едно имаше проблем и той е, че процентът масленост беше по-нисък, отколкото пише на опаковката.
TVK Е РОЛЯТА И НА КОМИСИЯТА ЗА ЗАЩИТА НА ПОТРЕБИТЕЛИТЕ, когато има показана практика, която е в ущърб на потребителите, производителите да бъдат санкционирани, а не само да им се издават предложения. Защото за българския потребител нищо не означава позиция на органа, в което пише, че на конкретен производител му се издава предписание.
– Очаквате ли санкционирани производители заради нередностите, открити при овчето сирене? Предполагам, че сигналът е подаден към КЗП или БАБХ?
– Агенцията по храните отлично върши вашата работа, мигновено се самосезираха, но проблемът е, че по Закона за храните КЗП не може да се произнесе преди БАБХ да е констатирана, че това, което показва нашия анализ, е напълно вярно.Тревожното е, че от 5 години, откакто съществува тази лаборатория, в която тествате продуктите, нито една фирма или клиент не е търсил такъв анализ. Първо, защото е скъпо, и второ, защото никой не го иска, и най-вече защото в България всеки разчита на репутацията на дадения продукт. А се вижда, че репутацията е нещо, за което трябва да се работи всеки ден. Малките мандри, които обичат фермерските пазари, нямат този проблем. За да се връща даден клиент и да се търси този производител, значи там качеството е гарантирано. Най-вече защото има директна комуникация.
ПРИ ПО-ГОЛЯМ ПРОИЗВОДИТЕЛ КАКВА Е ВАШАТА КОМУНИКАЦИЯ?
Може да им напишете в контактната форма и те са дълги да ви отговорят, че сигналът е приет и в някой срок ще ви отговорят или ще вземете под внимание. Това със сигурност не е в подкрепа на тези българи, които едва успявам да си купят нещо от малката потребителска кошница,която дори вече е на изчезване.
– Реално обаче потребителите не знаят кои са производителите, които имат качество, тъй като като има забрана да се оповестяват техните имена. Вие търсихте законови промени в този насока.
– Ние нямаме да спрем дотук – засега сме подали в деловодството на Народното събрание нашата законодателна инициатива до парламентарните комисии по земеделие и хранителна и правната. Разбира се, не става дума за еднократно нарушение, нормално е всеки да се сбърка, особено когато се обработват толкова големи количества суровина, но трябва да се оповестяват имената, когато става дума за системни нарушители. Това като ние вече имаме такъв случай с производител на мляко, който подвежда хората с чиста вода. За щастие, този производител е по-добър и вече отговаря на стандарта, който съм посочил на опаковката. Това като вече една година е налице този дебат и тъй като нито един служебен кабинет, нито друга институция взима под внимание мярка, която би довела до трайни позитиви на целия сектор. Защото не е нужно да има само черни списъци на производителите, хубаво е да има и бял такъв. На всеки, който ни пита защо не казвате имената, отговаряме – на първо място, живее защото в правната държава и неправителственият сектор трябва да спазва законодателството. Но практиката ни от създаването на сдружението показва, че нямаме нито един сигнал, подаден до институция, който да не е завършил с констатация, със съставен акт. И тук е моментът да благодаря на потребителите и да им кажа, че подавайки сигнал онлайн в нашата платформа, на телефон 0899/717-147 или на адрес София, ул. „Княз Борис I“ 75, ще получите обратна връзка и гаранция, че няма да се спре с конкретен производител да бъде проверен в много къс срок отново. защото живеем в правната държава и неправителственият сектор трябва да спазва законодателството. Но практиката ни от създаването на сдружението показва, че нямаме нито един сигнал, подаден до институция, който да не е завършил с констатация, със съставен акт. И тук е моментът да благодаря на потребителите и да им кажа, че подавайки сигнал онлайн в нашата платформа, на телефон 0899/717-147 или на адрес София, ул. „Княз Борис I“ 75, ще получите обратна връзка и гаранция, че няма да се спре с конкретен производител да бъде проверен в много къс срок отново. защото живеем в правната държава и неправителственият сектор трябва да спазва законодателството. Но практиката ни от създаването на сдружението показва, че нямаме нито един сигнал, подаден до институция, който да не е завършил с констатация, със съставен акт. И тук е моментът да благодаря на потребителите и да им кажа, че подавайки сигнал онлайн в нашата платформа, на телефон 0899/717-147 или на адрес София, ул. „Княз Борис I“ 75, ще получите обратна връзка и гаранция, че няма да се спре с конкретен производител да бъде проверен в много къс срок отново. на телефон 0899/717-147 или на адрес ни София, ул. „Княз Борис I“ 75, ще получите обратна връзка и гаранция, че няма да се спре с конкретен производител да бъде проверен в много къс срок отново. на телефон 0899/717-147 или на адрес ни София, ул. „Княз Борис I“ 75, ще получите обратна връзка и гаранция, че няма да се спре с конкретен производител да бъде проверен в много къс срок отново.
– Казвате, че от 50 подаден сигнал по всички са констатирани нарушения. Това не е ли много тревожно?
– Да, факт е, че от 50 сигнала или е имало констатации, че даденият производител има проблем с конкретна партия, или че му е издадено предписание за по-добър начин, по който се съхранява продуктът. Ето, случай с леща, в която имаше камъчета – оказа се, че е отделна партида, а фирмата е сменяла ситата, през която се обработва лесната, преди да се пакетира. Имахме случай с
МЮСЛИ, КОЕТО СЪДЪРЖАШЕ ВРЕДНИ ВЕЩЕСТВА, които се оказаха твърде стегнати, не помня дали слива, или ябълка, която от дългото седене в опаковката беше заприличана на камък.
– Най-много сигнали за млечни продукти получавате ли?
– Не. Имаме и за продукти, които са на промоционални цени. Последният случай е с месо, което, въпреки че е на намалена цена, не бихте го взели дори да ви го подаряват. Вече имаме и сигнали за влагане на насекоми в продуктите.
– Има ли храни, съдържащи насекоми, които се продават у нас?
– БАБХ вече е издала лиценз, имаме ферма. В повечето опаковки вече има символ, че в дадения продукт е вложен такъв тип съдържание. Вчера разговарях с една жена, на която най-голямото й притеснение беше, че българските производители влагаха сухо мляко. Твърде невероятно е да смятаме, че някой ще влага прекалено скъпа суровина, каквото е сухото мляко. То е в пъти по-скъпо от суровото мляко, което в последните месеци поевтинява. По този начин и суровината от насекоми е доста скъпа.
– Какво бихте посъветвали възрастните хора – как да избирате храните, които купувате?
– Предимството на възрастните хора на първо място е, че са живели повече и можете да си спомните вкуса на храната от едно време. Моята баба, когато й се носи сирене, първо го пипа и казва „Нещо не му е наред“. Нейните усещания от едно време са се запазили и тя може да разпознае по пипане на вакуумираните сирена, което е достатъчно зряло и кое не е. Мога да ги посъветвам да си купят нещо по-качествено, дори да е по-скъпо.