Вижда се резултат и се вижда, че много хора се радват, че веригите са проверявани. Радвам се, че държавата влиза в своята роля. Изборите или липсата на правителство не могат да бъдат единствената причина нещо да не бъде проверявано и да има усещане, че държавата липсва.

Това заяви в интервю пред БГНЕС Андрей Велчев, председател на УС на Сдружение „За достъпна и качествена храна“.

Велчев отбеляза, че кризата е възможност, в която държавата да покаже на потребителя, че той не е забравен. Според него мерките са малко закъснели, но важното в случая е, че ги има.

Велчев отбеляза, че българинът се лишава от определени продукти. “Българинът се лишава от много от продуктите, с които е свикнал – ако човек разполага с определен бюджет, например 50 лв., няма как да си купи продукти за 60-70 лв., и при такава ситуация човек, свикнал с консумацията на кашкавал или сирене, трябва да избере едно от двете“.

“Високите цени на някои продукти не гарантират високо качество”, подчерта той. Според него българинът залага на това, което се вмества в неговия семеен бюджет, и нещо, което няма да е опасно за здравето на семейството му.

Председателят на УС на Сдружение „За достъпна и качествена храна“ обясни, че българинът все по-рядко намира качеството на млечните продукти от минали години.

“Трябва да се чете етикета и да внимава какво се купува. Има продукти с по-ниски цени, но заради борба с конкурентни марки правят някои компромиси в името на това да могат и те да се продават. Това не е в полза на потребителите, но конкуренцията е много сериозна. Българинът не е виновен за това, че е принуден да използва по-нискокачествени продукти, виновен, обаче, е производителят, когато въпреки високи цени продължава да продава неща, които се разминават с това, което пише на етикета “, категоричен е той.

Велчев коментира, че често при проверки на магазини от големи вериги, те настояват да бъдат извършени проверки и в по-малки магазини. “Когато проверяват един малък магазин с няколко контролни проби, до някаква степен бива ощетяван неговият бюджет. Ако вземете 4 сирена, 4 кашкавала и 4 млека това е едно сериозно перо от бюджета на магазина, и вероятно ще повлия на дневния му оборот. Не смятам, че веригите са много по-проверяеми, отколкото са малките магазини”, подчерта той. По думите му българският потребител повече предпочита по-големите магазини, защото по-голямата част са на удобни локации и имат по-голям асортимент.

Андрей Велчев

По отношение на това подготвя ли се българският пазар за еврото, Велчев обясни, че е притеснен да отговори на въпроса, защото “ръстът на цените е очевиден през последните три месеца и това е нещо, което плавно се получи още от пандемията. Смятам, че това е една тенденция, която няма пряка връзка с това, че от една дата нататък ще минем към валутата евро”, отбеляза той.

Нямам ясна позиция по темата кое е и кое не е спекула, коментира Велчев. Освен яйцата не смятам, че има нещо, което изведнъж и трайно е скочило като цена. Той обясни, че екипът на сдружението наблюдава ръстът на млечните продукти от последните месеци от лятото насам. “Повишенията не са толкова шокови, те са плавни покачвания с по няколко стотинки, за да стигнем до нивата, до които са в момента”, сочат наблюденията му.

БГНЕС